Stațiunea Sovata are un farmec aparte. Admirați pădurile naturale, Lacul Ursu unic și clădirile istorice. Bucurați-vă de proximitatea față de băile termale a punctelor de interes bine cunoscute, precum mina de sare Praid sau Castelul lui Dracula din Sighișoara, pentru a planifica excursii și drumeții. Veți fi plăcut surprinși de frumusețea locurilor pe care le puteți vedea.
Stațiune cu sezon permanent, Sovata a fost menționată pentru prima data ca loc tămăduitor într-un document din 1597, dar abia în 1850 devine stațiune balneară. Este înconjurată de dealurile Cireșelu (912 m), Capela (720 m), Bechiș (1.079 m), Dealul Mic și Muntele de Sare, fiind acoperită cu păduri de fagi, stejari, carpeni, ulmi, castani, brazi și mesteceni.
Stațiunea are o clima subalpină, cu veri răcoroase (temperatura medie în iulie este de 18,5°C) și ierni blânde (temperatura medie în ianuarie este de -3,5°C). Temperatura medie anuală este de 7,6°C, iar media anuală a precipitațiilor este de 750 mm.
Renumele Sovatei se datoreaza lacurilor Ursu (46.000 m2), Aluniș (9.000 m2), Verde (5.000m2), Negru, Roșu, Mierlei și Șerpilor, cu ape clorurate (cu concentrație mare - de la 40 la 250 gr/litru) și sodice, prezentînd fenomenul de heliotermie (vara, temperatura apei variază în funcție de acumularea căldurii solare în apa sărată, apa caldă fiind protejată de un strat de apă proaspată provenită din râulețe, care nu se amestecă cu apă sarată, ci se menține la suprafată, acționînd ca un izolator termic). Acest lucru face ca vara temperatura Lacului Ursu (18,4 m adâncime), cel mai mare lac heliotermal, să varieze între 10-20°C la suprafață, 30-40°C la adâncimea de 1 m și 40-60°C la adâncimea de 1,5 m.
Biserica Ortodoxă "Schimbarea La Faţă" Sovata
Biserica a fost edificată între anii 1931 - 1932 de către antreprenorul Kinger din Reghin şi de meşterii Vadas Ioan şi Duca Ludovic din Sovata. Interiorul este pictat în tehnica tempera de către pictorul Aurel Ciupe în 1936. La intrare pe faţadă este pictată icoana hramului "Schimbarea la Faţă a Domnului nostru Iisus Hristos". Biserica "Schimbarea la Faţă" aparţine credincioşilor din Parohia Ortodoxă Sovata.
De pe itinerarul turistilor aflati in vacanta la Sovata nu trebuie sa lipseasca vizitele la Biserica Schimbarea la fata si bisericile catolice din Odorheiul Secuiesc si la Muntele de Sare, inedit prin vegetatia crescuta chiar prin muntele de sare.
Biserica cu hramul Schimbarea la fata este o biserica din lemn, construita intre anii 1931-1932. Interiorul a fost pictat in tehnica tempera in vara anului 1934. Cele mai reprezentative picturi sunt Iisus la doisprezece ani in templu, intrarea in Ierusalim, Iisus la fantana lui Iacov.
Iconostasul este sculptat in lemn de tei, iar la intrare, in partea exterioara este pictata icoana cu hramul bisericii Schimbarea la fata.
Biserica Schimbarea la Fata este unul dintre cele mai importante obiective turistice din Tinutul Secuiesc, obiectiv pe care nu ar trebui sa-l ratati daca va aflati in apropiere.
Lacul Ursu Sovata
Lacul Ursu din statiunea Sovata, este cel mai mare lac heliotermic din lume, unic in Europa.
Lacul Ursu s-a format in perioada 1875-1880, in urma prabusirilor si alunecarilor de teren care au blocat paraiele Toplita si Auriu, are 46.000 mp, o adancime de 18 m, iar apa acestuia este recomandata pentru tratarea afectiunilor ginecologice, ale aparatului locomotor, afectiunilor cardiovasculare, digestive si endocrine, precum si pentru tratarea starilor posttraumatice. Dupa folosire, namolul pentru impachetari este aruncat inapoi in lac, pentru ca, astfel, in scurt timp, isi reface proprietatile. Medicii spun ca, din cercetari, reiese ca mai exista resurse de namol pentru inca 70 de ani.
Temperatura inregistreaza vara un salt pana la 32-34 grade Celsius la o adancime intre 1,5 si 2,5 m, iar de la 5-6 m, temperatura se pastreaza de 21-26 grade Celsius tot timpul anului. Primul document care aminteste de Sovata ca loc de cura este o scrisoare din anul 1597 a lui Mihail Kornis, prin care acesta pune in evidenta efectele terapeutice ale apei sarate.
Drumul Sării Sovata Sovata
Traseul eco-didactic al Sării s-a creat pentru prezentarea valorilor specifice lacurilor şi munţilor de sare, a habitatelor în mediul umed. Valea sării este un loc aparte în cadrul zonei protejate. Densitatea valorilor şi diversitatea lor a impus crearea unei poteci tematice în această zonă. Ea porneşte de pe malul lacului Ursu, după ce urcă o pantă accentuată ajunge la lacul Șerpilor, un loc mlăştinos cu apă dulce, cu fl oră şi faună specifi că. De aici se ajunge la lacul Mierlei cu apă sărată şi cadru natural neatins. Traseul continuă către muntele de sare cu albine şi plante care trăiesc numai în acest loc. În partea sudică a traseului, se deschide valea, cu întinse suprafeţe sărate, brăzdate de cursuri de apă şi bălţi sărate cu nămol. De aici traseul se întoarce către nord-est şi parcurge malul estic al văii Sării, ajungând la lacul Aluniş şi pe malul lacului Ursu. Traseul este foarte variat, dar fără dificultăţi majore de parcurgere.
Centrul De Echitaţie Amenus Sovata
Centrul de echitație a fost deschis în anul 2015. Cei care ajung aici pe lângă călărit pot încerca și tirul cu arcul. Specialiștii se ocupă de cei care vor să învețe să călărească, dar oferă hipoterapie, mângâierea animalelor, dezvoltarea mobilității și există inclusiv posibilități de campare. Pe suprafața de 3,5 hectare trăiesc 8 cai, dintre care un ponei, doi mânji și un cal pentru caleașca din fermă. Pentru călărit sunt folosiți 4 cai.
Pentru călărit sunt așteptați copiii sau adulții îmbrăcați în haine comode, și pantofi tari. Casca este asigurată de centrul de echitație. Să nu uităm nici de cai, 1-2 mere, sau morcovi ajuta la legarea prieteniei. La centrul de echitație cel mai simplu se ajunge din stațiunea Sovata. Se poate merge cu mașină, chiar și cu microbuz pe strada Cerbului, până la finalul străzii. Acolo se văd deja indicatoarele, nu se poate rătăci.
Mocăniţa Sovata
Mocăniţa „Sovata”, sau locomotiva cu aburi pentru linie îngustă seria 764052, face parte din lotul de 10 locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanow Polonia, din care două au ajuns în România, fiind conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu. Mocăniţa funcţionează cu cărbune si lemn de esenţă tare.
Garnitura de tren are 4 vagoane tip gondolă. Toate vagoanele au o lungime cuprinsă între 11 şi 12 metri. Unul dintre vagoane a fost construit 1953, iar două în anii 1985 şi 1991.
Viteza maximă a mocăniţei este de 35km/h, iar autonomia este de 30 km.
Mocanita din Sovata este un tren condus de o locomotiva cu aburi care circula pe o linie feroviara ingusta, intr-o regiune montana pitoreasca, strabatand o distanta de aproximativ 14 km intre Statiunea Sovata si localitatea Campul Cetatii.
Mocanita din Sovata face parte dintr-un lot de locomotive construite la o fabrica din Polonia in anul 1949. Aceasta functioneaza cu carbune sau cu lemn de esenta tare, avand un rezervor de apa cu o capacitate de 3 metri cubi si un rezervor de combustibil cu o capacitate de 3 tone. Mocanita are o capacitate totala de 90 de locuri distribuite in trei vagoane, dintre care doua sunt inchise, si au fost construite in anii 1985 si 1991, iar unul este deschis, de tip gondola, construit in anul 1953. Dupa o absenta de aproximativ 14 ani din cauza suspendarii transportului feroviar pe aceasta linie, mocanita a fost reabilitata in anul 2003 si a fost deschisa din nou in anul 2011 in scop turistic.
Pe vremuri, acest mic trenulet era folosit pentru transportul lemnului sau al sarii. In prezent acesta este utilizat pentru agrement. Mocanita este pusa la dispozitia vizitatorilor, desfasurand mai multe trasee de zi. Plecarile se fac din Statiunea Sovata, de la Gara Mica a orasului pana la gara din Campu Cetatii. Ajunsi aici, turistii pot zabovi si asupra acestor meleaguri, bucurandu-se de peisajele naturale traditionale. Se pot vizita in Campul Cetatii: Biserica Romano-Catolica, ridicata in secolul al XV-lea sau ruinele Cetatii Vityal, ce dateaza din secolele XIV-XVI.
Circuland cu o viteza maxima de 35 km/h, mocanita mureseana valorifica potentialul turistic al zonei, oferind o calatorie incantatoare turistilor care aleg sa parcurga acest traseu printre padurile minunate din zona Sovatei. O calatorie dus-intors dureaza in jur de o ora si jumatate, incantand ochii turistilor datorita peisajelor montane superbe. Momentan este deschis doar acest mic tronson, insa in viitorul apropiat se doreste a se continua traseul pana in orasul Targu Mures.
HOTEL ALUNIS 2*
Tarif 2 nopti cazare cu demipensiune 320 lei/camera dubla
Tarif 2 nopti cazare cu pensiune completa 360 lei/camera dubla
HOTEL BRADET ENSANA 4****
Tarif Camera dubla de luxe, 2 nopti cazare cu mic dejun -1040 lei/cam/sej
Tarif Camera DBL standard,2 nopti cazare cu mic dejun – 840 lei/cam/sej
HOTEL URSINA ENSANA 3***
Camera DBL standard, 2 nopti cazare cu mic dejun – 700 lei/cam/sej
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu